Quoniam satis ostendisse videamur, quibus argu- 2.27.1
mentationibus in uno quoque genere causae iudicialis
uti conveniret, consequi videtur, ut doceamus, quem-
admodum ipsas argumentationes ornate et ab-
solute tractare possimus. Nam fere non difficile in- 5
venire, quid sit causae adiumento; difficillimum vero est
inventum expolire et expedite pronuntiare. Haec enim
res facit, ut neque diutius, quam satis sit, in eisdem
locis commoremur, nec eodem identidem revolvamur,
neque incoatam argumentationem relinquamus, neque 10
incommode ad aliam deinceps transeamus. Itaque hac
ratione et ipse<i> meminisse poterimus, quid quoque
loco dixerimus, et auditor cum totius causae tum unius
cuiusque argumentationis distributionem percipere et
meminisse poterit. 15
  Ergo absolutissima et perfectissima est argumen- 28.1
tatio ea, quae in quinque partes est distributa: propo-
sitionem, rationem, rationis confirmationem, exorna-
tionem, conplexionem.
  Propositio est, per quam ostendimus summatim, 5
quid sit quod probari volumus.
  Ratio est quae causam demonstrat, verum esse id,
quod intendimus, brevi subiectione.
  Rationis confirmatio est ea, quae pluribus ar-
gumentis conroborat breviter expositam rationem. 10
  Exornatio est, qua utimur rei honestandae et
conlocupletandae causa, confirmata argumentatione.
  Conplexio est, quae concludit breviter, conligens
partes argumentationis.
  Hisce igitur quinque partibus ut absolutissime uta- 15
mur, hoc modo tractabimus argumentationem:
      'Causam ostendemus Ulixi fuisse, quare interfecerit
    Aiacen.
      Inimicum enim acerrimum de medio tollere volebat,
    a quo sibi non iniuria summum periculum metuebat. 20
      Videbat illo incolumi se incolumem non futurum;
    sperabat illius morte se salutem sibi conparare; con-
    sueverat, si iure non potuerat, iniuria quavis inimico
    exitium machinari: cui rei mors indigna Palamedi
    testimonium dat. Ergo et metus periculi hortabatur 25
    eum interimere, a quo supplicium verebatur; et
    consuetudo peccandi maleficii suscipiendi removebat
    dubitationem.
      Omnes enim cum minima peccata cum causa sus- 29.1
    cipiunt, tum vero illa, quae multo maxima sunt ma-
    leficia, aliquo certo emolumento inducti suscipere
    conantur. Si multos induxit in peccatum pecuniae
    spes, si conplures scelere se contaminarunt imperii 5
    cupiditate, si multi leve conpendium fraude maxima
    commutarunt, cui mirum videbitur, istum a maleficio
    propter acerrimam formidinem non temperasse? Vi-
    rum fortissimum, integerrimum, inimicitiarum perse-
    quentissimum, iniuria lacessitum, ira exsuscitatum 10
    homo timidus, nocens, conscius sui peccati, insidiosus
    * * * inimicum incolumem esse noluit: qui tandem
    hoc mirum videbitur? Nam cum feras bestias videa-
    mus alacres et erectas vadere, ut alteri bestiae no-
    ceant, non est incredibile putandum istius quoque 15
    animum ferum, crudelem atque inhumanum cupide
    ad inimici perniciem profectum; praesertim cum in
    bestiis nullam neque bonam neque malam rationem
    videamus, in isto plurimas et pessumas rationes sem-
    per fuisse intellegamus. 20
      Si ergo pollicitus sum me daturum causam, qua 30.1
    inductus Ulixes accesserit ad maleficium, et si inimi-
    citiarum acerrimam rationem et periculi metum inter-
    cessisse demonstravi, non est dubium quin confitea-
    tur causam maleficii fuisse.' 5