Item infirma ratio est, cum videtur pro ratione ad- 2.37.1
ferri, sed idem dicit, quod in expositione dictum
est, hoc modo:
      'Magno malo est hominibus avaritia, idcirco quod
    homines magnis et multis incommodis conflictantur 5
    propter inmensam pecuniae cupiditatem.'
  Nam hic aliis verbis idem per rationem dicitur,
quod dictum est per expositionem.
  Item infirma ratio est, quae minus idoneam, quam
res postulat, causam subicit expositionis, hoc modo: 10
      'Utilis est sapientia, propterea quod qui sapientes
    sunt, pietatem colere consuerunt.'
Item:
      'Utile est amicos veros habere: habeas enim qui-
    buscum iocari possis.' 15
  Nam in huiusmodi rationibus non universa neque
absoluta, sed extenuata ratione expositio confir-
matur.
  Item infirma ratio est, quae vel alii expositioni
potest adcommodari, ut facit Pacuvius, qui eandem 20
adfert rationem, quare caeca, eandem, quare bruta
fortuna dicitur.
  In confirmatione rationis multa et vitanda 38.1
in nostra et observanda in adversariorum oratione
sunt vitia proptereaque diligentius consideranda, quod
adcurata confirmatio rationis totam vehementissime
conprobat argumentationem. 5
  Utuntur igitur studiose<i> in confirmanda ratione du-
plici conclusione hoc modo:
    Iniuria abs te adficior indigna, pater;
    Nam si inprobum esse Chrespontem existimas,
    Cur me huic locabas nuptiis? sin est probus, 10
    Cur talem invitam invitum cogis linquere?
Quae hoc modo concludentur, aut ex contrario con-
vertentur aut ex simplici parte reprehendentur. Ex
contrario hoc modo:
    Nulla te indigna, nata, adficio iniuria. 15
    Si probus est, <te> locavi; sin est inprobus,
    Divortio te liberabo incommodis.
Ex simplici parte reprehendetur, se<i> ex duplici con-
clusione alterutra pars diluitur, hoc modo:
    'Nam si inprobum esse Chrespontem existimas, 20
    Cur me huic locabas nuptiis?' 'Duxi probum,
    Erravi. Post cognovi, et fugio cognitum.'
Ergo reprehensio huiusmodi conclusionis duplex est; 39.1
auctior illa superior, facilior haec posterior ad ex-
cogitandum.