Si defessi erint audiendo, ab aliqua re, quae risum 1.10.12
movere possit, ab apologo, fabula vere<i> simili, imita-
tione depravata, inversione, ambiguo, suspicione, in-
risione, stultitia, exuperatione, collectione, litterarum 15
mutatione, praete<r> expectatione<m>, similitudine, novi-
tate, historia, versu, ab alicuius interpellatione aut ad-
risione; si promiserimus aliter ac parati fuerimus,
nos esse dicturos, nos non eodem modo, ut ceteri so-
leant, verba facturos; quid alii soleant, quid nos fac- 20
turi sumus, breviter exponemus.
  Inter insinuationem et principium hoc interest. Prin- 11.1
cipium eius modi debet esse, ut statim apertis rationi-
bus, quibus praescripsimus, aut benivolum aut atten-
tum aut docilem faciamus auditorem: at insinuatio
eiusmodi debet esse, ut occulte per dissimulationem 5
eadem illa omnia conficiamus, ut ad eandem commo-
ditatem in dicendi opere venire possimus. Verum hae
tres utilitates tametsi in tota oratione sunt con-
parandae, hoc est, ut auditores sese perpetuo nobis
adtentos, dociles, benivolos praebeant, tamen id per 10
exordium causae maxime conparandum est. Nunc, ne
quando vitioso exordio utamur, quae vitia vitanda
sint, docebo.
  Exordienda causa servandum est, ut lenis sit sermo
et usitata verborum consuetudo, ut non adparata vi- 15
deatur oratio esse.
  Vitiosum exordium est, quod in plures causas potest
adcommodari, quod vulgare dicitur.
  Item vitiosum est, quo nihilo minus adversarius
potest uti, quod commune appellatur; item illud, quo 20
adversarius ex contrario poterit uti.