Item vitiosum est, quod nimium apparatis verbis conposi-
|
1.11.22
|
tum est aut nimium longum est; et quod non ex ipsa
|
|
causa natum videatur, ut proprie cohaereat cum nar-
|
|
ratione; et quod neque benivolum neque docilem ne-
|
25
|
que adtentum facit auditorem. De exordio satis erit
|
|
dictum: deinceps ad narrationem transeamus.
|
|
Narrationum tria sunt genera.
|
12.1
|
Unum est, cum exponimus rem gestam et unum
|
|
quidque trahimus ad utilitatem nostram vincendi cau-
|
|
sa, quod pertinet ad eas causas, de quibus iudicium
|
|
futurum est.
|
5
|
Alterum genus est narrationis, quod intercurrit non-
|
|
numquam aut fidei aut criminationis aut transitio-
|
|
nis aut alicuius apparationis causa.
|
|
Tertium genus est id, quod a causa civili remotum
|
|
est, in quo tamen exerceri convenit, quo commodius
|
10
|
illas superiores narrationes in causis tractare possi-
|
|
mus. Eius narrationis duo sunt genera: unum quod in
|
13.1
|
negotiis, alterum quod in personis positum est.
|
|
Id, quod in negotiorum expositione positum est,
|
|
tres habet partes: fabulam, historiam, argumentum.
|
|
Fabula est, quae neque veras neque veri similes
|
5
|
continet res, ut eae sunt, quae tragoedis traditae sunt.
|
|
Historia est gesta res, sed ab aetatis nostrae me-
|
|
moria remota.
|
|
Argumentum est ficta res, quae tamen fieri po-
|
|
tuit, velut argumenta com<o>ediarum.
|
10
|
Illud genus narrationis, quod in personis positum
|
|
est, debet habere sermonis festivitatem animorum dis-
|
|
similitudinem, gravitatem lenitatem, spem metum, su-
|
|
spicionem desiderium, dissimulationem, misericordiam
|
|
rerum varietates fortunae commutationem, inspera-
|
15
|
tum incommodum subitam laetitiam iucundum exi-
|
|
tum rerum. Verum haec in exercendo transigentur;
|
|
illud, quod ad veritatem pertinet, quomodo tractari
|
|
conveniat, aperiemus.
|
|