Hoc loco percommode accidit quod non adest is qui 77.5
paulo ante adfuit et adesse nobis frequenter in hac causa
solet, vir ornatissimus, C. Aquilius; nam ipso praesente de
virtute eius et prudentia timidius dicerem, quod et ipse
pudore quodam adficeretur ex sua laude et me similis ratio
pudoris a praesentis laude tardaret; cuius auctoritati dictum 10
est ab illa causa concedi nimium non oportere. <Non>
vereor de tali viro ne plus dicam quam vos aut sentiatis aut
apud vos commemorari velitis. Quapropter hoc dicam, 78.1
numquam eius auctoritatem nimium valere cuius pruden-
tiam populus Romanus in cavendo, non in decipiendo per-
spexerit, qui iuris civilis rationem numquam ab aequitate
seiunxerit, qui tot annos ingenium, laborem, fidem suam 5
populo Romano promptam expositamque praebuerit; qui
ita iustus est et bonus vir ut natura, non disciplina, con-
sultus esse videatur, ita peritus ac prudens ut ex iure
civili non scientia solum quaedam verum etiam bonitas nata
videatur, cuius tantum est ingenium, ita probata fides 10
ut quicquid inde haurias purum te liquidumque haurire
sentias. Qua re permagnam initis a nobis gratiam, cum 79.1
eum auctorem defensionis nostrae esse dicitis. Illud autem
miror, quem vos aliquid contra me sentire dicatis, cur eum
auctorem vos pro me appelletis, nostrum nominetis. Verum
tamen quid ait vester iste auctor? 'Qvibvs qvidqve 5
verbis actvm pronvntiatvmqve sit.' Conveni ego ex
isto genere consultorum non neminem, ut opinor, istum
ipsum quo vos auctore rem istam agere et defensionem
causae constituere vos dicitis. Qui cum istam disputatio-
nem mecum ingressus esset, non posse probari quemquam 10
esse deiectum nisi ex eo loco in quo fuisset, rem et senten-
tiam interdicti mecum facere fatebatur, verbo me excludi
dicebat, a verbo autem posse recedi non arbitrabatur. Cum 80.1
exemplis uterer multis ex omni memoria antiquitatis a
verbo et ab scripto plurimis saepe in rebus ius et aequi
bonique rationem esse seiunctam, semperque id valuisse
plurimum quod in se auctoritatis habuisset aequitatisque 5
plurimum, consolatus est me et ostendit in hac ipsa causa
nihil esse quod laborarem; nam verba ipsa sponsionis facere
mecum, si vellem diligenter attendere. 'Quonam,' in-
quam, 'modo?' 'Quia certe,' inquit, 'deiectus est Cae-
cina vi hominibus armatis aliquo ex loco; si non ex eo loco 10
quem in locum venire voluit, at ex eo certe unde fugit.'
'Quid tum?' 'Praetor,' inquit, 'interdixit ut, unde de-
iectus esset, eo restitueretur, hoc est, quicumque is locus
esset unde deiectus esset. Aebutius autem qui fatetur
aliquo ex loco deiectum esse Caecinam, is quoniam se resti- 15
tuisse dixit, necesse est male fecerit sponsionem.' Quid 81.1
est, Piso? placet tibi nos pugnare verbis? placet causam
iuris et aequitatis et non nostrae possessionis, sed omnino
possessionum omnium constituere in verbo? Ego quid
mihi videretur, quid a maioribus factitatum, quid horum 5
auctoritate quibus iudicandum est dignum esset, ostendi;
id verum, id aequum, id utile omnibus esse spectari, quo
consilio et qua sententia, non quibus quidque verbis
esset actum. Tu me ad verbum vocas; non ante veniam
quam recusaro. Nego oportere, nego obtineri posse, nego 10
ullam rem esse quae aut comprehendi satis aut caveri aut
excipi possit, si aut praeterito aliquo verbo aut ambigue
posito re et sententia cognita non id quod intellegitur, sed
id quod dicitur valebit.