'Queramur,' inquit, 'licet; tamen hoc interdicto Aebutius
|
41.1
|
non tenetur.' Quid ita? 'Quod vis Caecinae facta non
|
|
est.' Dici in hac causa potest, ubi arma fuerint, ubi coacta
|
|
hominum multitudo, ubi instructi et certis locis cum ferro
|
|
homines conlocati, ubi minae, pericula terroresque mortis,
|
5
|
ibi vim non fuisse? 'Nemo,' inquit, 'occisus est neque
|
|
saucius <factus>.' Quid ais? cum de possessionis controversia
|
|
et de privatorum hominum contentione iuris loquamur, tu
|
|
vim negabis factam, si caedes et occisio facta non erit?
|
|
At exercitus maximos saepe pulsos et fugatos esse dico
|
10
|
terrore ipso impetuque hostium sine cuiusquam non modo
|
|
morte verum etiam volnere. Etenim, recuperatores, non ea
|
42.1
|
sola vis est quae ad corpus nostrum vitamque pervenit, sed
|
|
etiam multo maior ea quae periculo mortis iniecto formidine
|
|
animum perterritum loco saepe et certo de statu demovet.
|
|
Itaque saucii saepe homines cum corpore debilitantur, animo
|
5
|
tamen non cedunt neque eum relinquunt locum quem
|
|
statuerunt defendere; at alii pelluntur integri; ut non
|
|
dubium sit quin maior adhibita vis ei sit cuius animus sit
|
|
perterritus quam illi cuius corpus volneratum sit. Quod si
|
43.1
|
vi pulsos dicimus exercitus esse eos qui metu ac tenui saepe
|
|
suspicione periculi fugerunt, et si non solum impulsu scuto-
|
|
rum neque conflictu corporum neque ictu comminus neque
|
|
coniectione telorum, sed saepe clamore ipso militum aut
|
5
|
instructione aspectuque signorum magnas copias pulsas esse
|
|
et vidimus et audivimus, quae vis in bello appellatur, ea in
|
|
otio non appellabitur? et, quod vehemens in re militari
|
|
putatur, id leve in iure civili iudicabitur? et, quod exercitus
|
|
armatos movet, id advocationem togatorum non videbitur
|
10
|
movisse? et volnus corporis magis istam vim quam terror
|
|
animi declarabit? et sauciatio quaeretur, cum fugam factam
|
|
esse constabit? Tuus enim testis hoc dixit, metu perterritis
|
44.1
|
nostris advocatis locum se qua effugerent demonstrasse.
|
|
Qui non modo ut fugerent sed etiam ipsius fugae tutam viam
|
|
quaesiverunt, his vis adhibita non videbitur? Quid igitur
|
|
fugiebant? Propter metum. Quid metuebant? Vim vide-
|
5
|
licet. Potestis igitur principia negare, cum extrema conce-
|
|
ditis? Fugisse perterritos confitemini; causam fugae dicitis
|
|
eandem quam omnes intellegimus, arma, multitudinem
|
|
hominum, incursionem atque impetum armatorum; haec
|
|
ubi conceduntur esse facta, ibi vis facta negabitur?
|
10
|