An hoc dubium est quin neque verborum tanta copia sit
|
51.1
|
non modo in nostra lingua, quae dicitur esse inops, sed ne
|
|
in alia quidem ulla, res ut omnes suis certis ac propriis voca-
|
|
bulis nominentur, neque vero quicquam opus sit verbis, cum
|
|
ea res cuius causa verba quaesita sint intellegatur? Quae
|
5
|
lex, quod senatus consultum, quod magistratus edictum,
|
|
quod foedus aut pactio, quod, ut ad privatas res redeam,
|
|
testamentum, quae iudicia aut stipulationes aut pacti et con-
|
|
venti formula non infirmari ac convelli potest, si ad verba
|
|
rem deflectere velimus, consilium autem eorum qui scripse-
|
10
|
runt et rationem et auctoritatem relinquamus? Sermo her-
|
52.1
|
cule familiaris et cotidianus non cohaerebit, si verba inter
|
|
nos aucupabimur; denique imperium domesticum nullum
|
|
erit, si servolis hoc nostris concesserimus ut ad verba nobis
|
|
oboediant, non ad id quod ex verbis intellegi possit obtem-
|
5
|
perent. Exemplis nunc uti videlicet mihi necesse est harum
|
|
rerum omnium; non occurrit uni cuique vestrum aliud alii
|
|
in omni genere exemplum quod testimonio sit non ex verbis
|
|
aptum pendere ius; sed verba servire hominum consiliis et
|
|
auctoritatibus. Ornate et copiose L. Crassus, homo longe
|
53.1
|
eloquentissimus, paulo ante quam nos in forum venimus,
|
|
iudicio cvirali hanc sententiam defendit et facile, cum
|
|
contra eum prudentissimus homo, Q. Mucius, diceret, pro-
|
|
bavit omnibus, M'. Curium, qui heres institutus esset ita:
|
5
|
'mortvo postvmo filio,' cum filius non modo non mor-
|
|
tuus sed ne natus quidem esset, heredem esse oportere.
|
|
Quid? verbis hoc satis erat cautum? Minime. Quae res
|
|
igitur valuit? Voluntas, quae si tacitis nobis intellegi pos-
|
|
set, verbis omnino non uteremur; quia non potest, verba
|
10
|
reperta sunt, non quae impedirent sed quae indicarent vo-
|
|
luntatem. Lex usum et auctoritatem fundi iubet esse bien-
|
54.1
|
nium; at utimur eodem iure in aedibus, quae in lege non
|
|
appellantur. Si via sit immunita, iubet qua velit agere iu-
|
|
mentum; potest hoc ex ipsis verbis intellegi, licere, si via sit
|
|
in Bruttiis immunita, agere si velit iumentum per M. Scauri
|
5
|
Tusculanum. Actio est in auctorem praesentem his verbis:
|
|
'qvandoqve te in ivre conspicio.' Hac actione Appius
|
|
ille Caecus uti non posset, si ita in iure homines verba con-
|
|
sectarentur ut rem cuius causa verba sunt non considerarent.
|
|
Testamento si recitatus heres esset pupillus Cornelius isque
|
10
|
iam annos xx haberet, vobis interpretibus amitteret heredi-
|
|
tatem. Veniunt in mentem mihi permulta, vobis plura,
|
55.1
|
certo scio. Verum ne nimium multa complectamur atque
|
|
ab eo quod propositum est longius aberret oratio, hoc ipsum
|
|
interdictum quo de agitur consideremus; intellegetis enim
|
|
in eo ipso, si in verbis ius constituamus, omnem utilitatem
|
5
|
nos huius interdicti, dum versuti et callidi velimus esse,
|
|
amissuros. 'Vnde tv avt familia avt procvrator
|
|
tvvs.' Si me vilicus tuus solus deiecisset, non familia
|
|
deiecisset, ut opinor, sed aliquis de familia. Recte igitur
|
|
diceres te restituisse? Quippe; quid enim facilius est quam
|
10
|
probare eis qui modo Latine sciant, in uno servolo familiae
|
|
nomen non valere? Si vero ne habeas quidem servum
|
|
praeter eum qui me deiecerit, clames videlicet: 'Si habeo
|
|
familiam, a familia mea fateor te esse deiectum.' Neque
|
|
enim dubium est quin, si ad rem iudicandam verbo ducimur,
|
15
|
non re, familiam intellegamus quae constet ex servis pluri-
|
|
bus; quin unus homo familia non sit; verbum certe hoc
|
|
non modo postulat, sed etiam cogit, at vero ratio iuris inter-
|
56.1
|
dictique vis et praetorum voluntas et hominum prudentium
|
|
consilium et auctoritas respuit hanc defensionem et pro
|
|
nihilo putat. Quid ergo? isti homines Latine non loquun-
|
|
tur? Immo vero tantum loquuntur quantum est satis ad
|
5
|
intellegendam voluntatem, cum sibi hoc proposuerint ut,
|
|
sive me tu deieceris sive tuorum quispiam sive servorum
|
|
sive amicorum, servos non numero distinguant sed appel-
|
|
lent uno familiae nomine; de liberis autem quisquis est,
|
57.1
|
procuratoris nomine appelletur; non quo omnes sint aut
|
|
appellentur procuratores qui negoti nostri aliquid gerant,
|
|
sed in hac re cognita sententia interdicti verba subtiliter ex-
|
|
quiri omnia noluerunt. Non enim alia causa est aequitatis
|
5
|
in uno servo et in pluribus, non alia ratio iuris in hoc genere
|
|
dumtaxat, utrum me tuus procurator deiecerit, is qui
|
|
legitime procurator dicitur, omnium rerum eius qui in Italia
|
|
non sit absitve rei publicae causa quasi quidam paene
|
|
dominus, hoc est alieni iuris vicarius, an tuus colonus aut
|
10
|
vicinus aut cliens aut libertus aut quivis qui illam vim deie-
|
|
ctionemque tuo rogatu aut tuo nomine fecerit. Qua re, si
|
58.1
|
ad eum restituendum qui vi deiectus est eandem vim habet
|
|
aequitatis ratio, ea intellecta certe nihil ad rem pertinet
|
|
quae verborum vis sit ac nominum. Tam restitues si tuus
|
|
me libertus deiecerit nulli tuo praepositus negotio, quam
|
5
|
si procurator deiecerit; non quo omnes sint procuratores
|
|
qui aliquid nostri negoti gerunt, sed quod <hoc> in hac re
|
|
quaeri nihil attinet. Tam restitues si unus servolus, quam
|
|
si familia fecerit universa; non quo idem sit servolus unus
|
|
quod familia, verum quia non quibus verbis quidque dicatur
|
10
|
quaeritur, sed quae res agatur. Etiam, ut longius a verbo
|
|
recedamus, ab aequitate ne tantulum quidem, si tuus servus
|
|
nullus fuerit et omnes alieni ac mercennarii, tamen ei ipsi
|
|
tuae familiae genere et nomine continebuntur. Perge porro
|
59.1
|
hoc idem interdictum sequi. 'hominibvs coactis.'
|
|
Neminem coegeris, ipsi convenerint sua sponte; certe cogit
|
|
is qui congregat homines et convocat; coacti sunt ei qui
|
|
ab aliquo sunt unum in locum congregati. Si non modo
|
5
|
convocati non sunt, sed ne convenerunt quidem, sed ei
|
|
modo fuerunt qui etiam antea non vis ut fieret, verum
|
|
colendi aut pascendi causa esse in agro consuerant, defendes
|
|
homines coactos non fuisse, et verbo quidem superabis me
|
|
ipso iudice, re autem ne consistes quidem ullo iudice. Vim
|
10
|
enim multitudinis restitui voluerunt, non solum convocatae
|
|
multitudinis; sed, quia plerumque ubi multitudine opus
|
|
est homines cogi solent, ideo de coactis compositum inter-
|
|
dictum est; quod etiam si verbo differre videbitur, re tamen
|
|
erit unum et omnibus in causis idem valebit, in quibus per-
|
15
|
spicitur una atque eadem causa aequitatis. 'armatisve.'
|
|
Quid dicemus? armatos, si Latine loqui volumus, quos
|
60.1
|
appellare vere possumus? Opinor eos qui scutis telisque
|
|
parati ornatique sunt. Quid igitur? si glebis aut saxis aut
|
|
fustibus aliquem de fundo praecipitem egeris iussusque sis,
|
|
quem hominibus armatis deieceris, restituere, restituisse te
|
5
|
dices? Verba si valent, si causae non ratione sed vocibus
|
|
ponderantur, me auctore dicito. Vinces profecto non fuisse
|
|
armatos eos qui saxa iacerent quae de terra ipsi tollerent, non
|
|
esse arma caespites neque glebas; non fuisse armatos eos
|
|
qui praetereuntes ramum defringerent arboris; arma esse
|
10
|
suis nominibus alia ad tegendum, alia ad nocendum; quae
|
|
qui non habuerint, eos inermos fuisse vinces. Verum si
|
61.1
|
quod erit armorum iudicium, tum ista dicito; iuris iudicium
|
|
cum erit et aequitatis, cave in ista tam frigida, tam ieiuna
|
|
calumnia delitiscas. Non enim reperies quemquam iudicem
|
|
aut recuperatorem qui, tamquam si arma militis inspicienda
|
5
|
sint, ita probet armatum; sed perinde valebit quasi arma-
|
|
tissimi fuerint, si reperientur ita parati fuisse ut vim vitae
|
|
aut corpori potuerint adferre.
|
|