'quid noctis videtur? in altisono caeli clipeo temo superat stellas 7.73.1
sublime<n> agens etiam atque etiam noctis iter'.
hic multam noctem ostendere volt a temonis motu; sed temo unde
et cur dicatur latet. arbitror antiquos rusticos primum notasse quae-
dam in caelo signa, quae praeter alia erant insignia atque ad aliquem 5
usum †culturae tempus designandum convenire animadvertebantur.
eius signa sunt, quod has septem stellas Graeci ut <H>omerus 74.1
voca<n>t ἅμαξαν et propinquum eius signum βοώτην, nostri
eas septem stellas <t>r<i>ones et temonem et prope eas axem: triones
enim et boves appellantur a bubulcis etiam nunc maxime cum arant
terram; e quis ut dicti 'valentes glebarii', qui facile proscindunt gle- 5
bas, sic omnes qui terram arabant a terra terriones, unde triones ut
dicerentur †de tritu. temo dictus a tenendo: is enim continet iugum 75.1
et plaustrum, appellatum a parte totum, ut multa. possunt triones
dicti, VII quod ita sitae stellae, ut ternae trigona faciant †aliquod.
  'lumen iubarne in caelo cerno?' iubar dicitur 76.1
stella lucifer, quae in summo quod habet lumen diffusum, ut leo in
capite iubam. huius ortus significat circiter esse extremam noctem.
itaque ait Pacuius: 'exorto iubare, noctis decurso itinere.'
  apud Plautum in Parasito Pigro: 'inde hic bene potus 77.1
prim<ul>o crepusculo.' crepusculum ab Sabinis, et id dubium tempus
noctis an diei sit. itaque in Condalio est: 'tam crepusculo
fer<a>e ut amant lampades accendite.' ideo dubiae res creperae dictae.
  in Trinummo: 'concubium sit noctis priusquam <ad> postre- 78.1
mum perveneris.' concubium a concubitu dormiendi causa dictum.
  in Asinaria: 'videbitur, factum volo, [ad] redito conticinio.' 79.1
putem a conticiscendo conticinium sive, ut Opillus scri-
bit, ab eo cum conticuerunt homines.