causa, inquam, cur †eam ab impositis nominibus declinarint, 8.9.1
quam ostendi; sequitur, in quas voluerint [declinarint] declinari aut
noluerint, ut generatim ac summatim item informem. duo enim genera
verborum, unum fecundum, quod declinando multas ex se parit dis-
parilis formas, ut est lego legi[s] legam, sic alia, alterum genus sterile, 5
quod ex se parit ni[c]hil, ut est et iam †uixerat magis cur. quarum 10.1
rerum usus erat simplex, ibi etiam vocabuli declinatus, ut in qua
domo unus servus, uno servili opus nomine, in qua[m] multi, pluribus.
igitur et in his rebus quae sunt nomina, quod discrimina vocis plura,
propagines plures, et in his rebus quae copulae sunt ac iungunt[ur] 5
verba, quod non opus fuit declinari in plura, fere singula sunt: uno
enim loro alligare possis vel hominem vel equum vel aliud quod,
quicquid est quod cum altero potest colligari. sic quod dicimus in
loquendo 'consul fuit Tullius et Antonius', eodem illo 'et' omnis binos
consules colligare possumus, vel dicam amplius, omnia nomina, atque 10
adeo etiam omnia verba, cum fulmentum ex una syllaba illud 'et'
maneat unum. quare duce natura †si, quae imposita essent vocabula
rebus, ne ab omnibus his declina[n]tus putarent.
  †quarum generum declinationes oriantur, partes orationis sunt 11.1
duae, <ni>si item ut Dion in tris diviserimus partes res quae verbis signi-
ficantur: unam quae adsignificat casus, alteram quae tempora, tertia<m>
quae neutrum. de his Aristoteles orationis duas partes esse dicit: vo-
cabula et verba, ut homo et equus, et legit et currit. utriusque generis, 12.1
et vocabuli et verbi, quaedam priora, quaedam posteriora; priora ut
homo, scribit, posteriora ut doctus et docte: dicitur enim homo doc-
tus et scribit docte. haec sequitur locus et tempus, quod neque homo
nec scribi<t> potest sine loco et tempore esse, ita ut magis sit locus 5
homini coniunctus, tempus scriptioni. cum de his nomen sit primum 13.1
(prius enim nomen est quam verbum temporale et reliqua posterius
quam nomen et verbum), prima igitur nomina: quare de eorum decli-
natione quam de verborum ante dicam.