DE LINGUA LATINA
|
|
AD CICERONEM LIBER VIIII EXPLICIT · INCIPIT
|
|
X
|
|
in verborum declinationibus disciplina loquendi dissimilitu-
|
10.1.1
|
dinem an similitudinem sequi deberet, multi qu<a>esierunt, cum ab
|
|
his ratio quae ab similitudine oriretur vocaretur analogia, reliqua pars
|
|
appellaretur anomalia. de qua re primo libro quae dicerentur cur
|
|
dissimilitudinem ducem haberi oporteret, dixi, secundo contra quae
|
5
|
dic<er>entur, cur potius [dis]similitudinem conveniret praeponi. quarum
|
|
rerum quod nec fundamenta, ut debuit, posita ab ullo neque ordo ac
|
|
natura, ut res postulat, explicita, ipse eius rei formam exponam.
|
|
dicam de quattuor rebus, quae continent declinationes verborum: quid
|
2.1
|
sit simile ac dissimile, quid ratio quam appellant λόγον, quid pro por-
|
|
tione quod dicunt ἀνὰ λόγον, quid consuetudo; quae explicat<a>e
|
|
declarabunt analogiam et anomalia<m>, unde sit, quid sit, cuius
|
|
modi sit.
|
5
|
de similitudine et dissimilitudine ideo primum dicendum, quod
|
3.1
|
ea res est fundamentum omnium declinationum ac continet rationem
|
|
verborum. simile est quod res plerasque habere videtur easdem quas
|
|
illud cuiusque simile: dissimile est quod videtur esse contrarium huius.
|
|
minimum ex duobus constat omne simile, item dissimile, quod nihil
|
5
|
potest esse simile, quin alicuius sit simile, item nihil dicitur dissimile,
|
|
quin addatur quoius sit dissimile. sic dicitur similis homo homini,
|
4.1
|
equus equo, et dissimilis homo equo: nam simile est homo homini
|
|
ideo, quod easdem figuras membrorum habent, quae eos dividunt ab
|
|
reliquorum animalium specie. in ipsis hominibus simili de causa vir
|
|
viro similior quam vir mulieri, quod plures habent easdem partis; et
|
5
|
sic senior seni similior quam puero. eo porro similiores sunt qui
|
|
facie quoque p<a>ene eadem, habitu corporis, filo: itaque qui plura
|
|
habent eadem, dicuntur similiores; qui proxume accedunt ad id, ut
|
|
omnia habeant eadem, vocantur gemini, simillimi. sunt qui tris na-
|
5.1
|
turas rerum putent esse, simile, dissimile, neutrum, quod alias vocant
|
|
non simile, alias non dissimile (sed quamvis tria sint simile dissimile
|
|
neutrum, tamen potest dividi etiam in duas partes sic, quodcumque
|
|
conferas aut simile esse aut non esse); simile esse et dissimile, si vi-
|
5
|
deatur esse ut dixi, neutrum, si in neutram partem praeponderet, ut
|
|
si duae res quae conferuntur vicenas habent partes et in his denas
|
|
habeant easdem, denas alias ad similitudinem et dissimilitudinem
|
|
<a>eque animadvertendas. hanc naturam plerique subiciunt sub dissi-
|
|
militudinis nomen. quare quoniam f[u]it ut potius de vocabulo quam
|
6.1
|
de re controversia esse videatur, illud est potius advertendum, quom
|
|
simile quid esse dicitur, [quin] cui parti simile dicatur esse (in hoc
|
|
enim solet esse error), quod potest fieri ut homo homini simile sit,
|
|
non sit, ut multas partis habeat similis et ideo dici possit similis habere
|
5
|
oculos, manus, pedes, sic alias res separatim et una plures. itaque quod
|
7.1
|
diligenter videndum est in verbis, quas partis et quot modis oporteat
|
|
similis habere <quae similitudinem habere> dicuntur, ut infra appare-
|
|
bit, is locus maxime lubricus est. quid enim similius potest videri
|
|
indiligenti quam duo verba haec suis et suis? quae non sunt, quod
|
5
|
alterum [non] significat suere, alterum suem. itaque similia vocibus
|
|
esse ac syllabis confitemur, dissimilia esse partibus orationis videmus,
|
|
quod alterum habet tempora, alterum casus, quae duae res vel maxime
|
|
discernunt analogias. item propinquiora genere inter se verba similem
|
8.1
|
s<a>epe pariunt errorem, ut in hoc, quod nem[er]us et lepus videtur
|
|
esse simile, [quod] cum utrumque habeat eundem casum rectum; sed
|
|
non est simile, quod eis cert<a>e similitudines opus sunt, in quo est
|
|
ut in genere nominum sint eodem, quod in his non est: nam in
|
5
|
virili genere [nominum sint eodem] est lepus, ex neutro nemus: dicitur
|
|
enim hic lepus et hoc nemus. si eiusdem generis esse<n>t, utrique
|
|
praeponeretur idem ac diceretur aut hic lepus et hic nemus aut hoc
|
|
nemus, hoc lepus. quare quae et cuius modi sunt genera similitu-
|
9.1
|
dinum ad hanc rem, perspiciendum ei qui declinationes verborum pro-
|
|
portione sintne qu<a>eret. quem locum, quod est difficilis, qui de his
|
|
rebus scripserunt aut vitaverunt aut inceperunt neque adsequi potu-
|
|
erunt. itaque in eo dissensio neque ea unius modi apparet: nam alii
|
10.1
|
de omnibus universis discriminibus posuerunt numerum, ut Dionysius
|
|
Sidonius, qui scripsit ea[s] esse septuaginta unum, alii partis eius
|
|
quae habe[n]t casus, cuius eidem hic cum dicat esse discrimina quadra-
|
|
ginta septem, Aristocles rettulit in litteras XIIII, Parmeniscus VIII,
|
5
|
sic alii pauciora aut plura. quarum similitudinum si esset origo recte
|
11.1
|
capta et inde orsa ratio, minus erraret<ur> in declinationibus v<er>bo-
|
|
rum. quarum ego principia prima duum generum sola arbitror esse,
|
|
ad quae similitudines exigi oporteat: e quis unum positum in verbo-
|
|
rum materia, alterum ut in materiae figura, quae ex declinatione fit.
|
5
|
nam debet esse unum, ut verbum verbo, unde declinetur, sit simile;
|
12.1
|
alterum, ut e verbo in verbum declinatio, ad quam conferetur, eiusdem
|
|
modi sit: alias enim ab similibus verbis similiter declinantur, ut ab
|
|
[h]erus ferus, [h]ero fero, alias dissimiliter [h]erus ferus, [h]eri ferum.
|
|
cum utrumque et verbum verbo erit simile et declinatio declinationi,
|
5
|
tum denique dicam esse similem ac duplicem et perfectam similitu-
|
|
dinem habere, id quod postulat analogia[m]. sed ne astutius videar
|
13.1
|
posuisse duo genera esse similitudinum sola, cum utriusque inferiores
|
|
species sint plures, si de his reticuero, ut mihi relinquam latebras,
|
|
repetam ab origine similitudinum quae in conferendis verbis et incli-
|
|
nandis sequendae aut vitandae sint.
|
5
|