prima divisio in oratione, quod alia verba nusquam declinantur, 10.14.1
ut haec vix mox, alia declinantur, ut ab limo limabo, a fero ferebam,
et cum nisi in his verbis quae declinantur non possit esse analogia,
qui dicit simile esse mox et nox errat, quod non est eiusdem generis
utrumque verbum, cum nox succedere debeat sub casuum ratione<m>, 5
mox neque debeat neque possit. secunda divisio est de his verbis 15.1
quae declinari possunt, quod alia sunt a voluntate, alia a natura.
voluntatem appello, cum unus quivis a nomine †aliae imponit nomen,
ut Romulus Romae; naturam dico, cum universi acceptum nomen ab
eo qui imposuit non requirimus quemadmodum is velit declinari, sed 5
ipsi declinamus, ut huius Romae, hanc Romam, hac Roma. de his
duabus partibus voluntaria declinatio refertur ad consuetudinem, na-
turalis ad [o]rationem. quare proinde ac simile conferri non oportet 16.1
ac dicere, ut sit ab Roma Romanus, sic ex Capua dici oportere Ca-
puanus, quod in consuetudine vehementer natat, quod declinantes
imperite rebus nomina imponunt, a quibus cum accepit consuetudo,
turbulenta necesse est dicere. itaque neque Aristarchii neque alii in 5
analogiis defendendam eius susceperunt causam, sed, ut dixi, hoc
genere declinatio in co<m>muni consuetudine verborum <a>egrotat,
quod oritur e populo multiplici <et> imperito: itaque in hoc genere
in loquendo magis anomalia quam analogia. tertia divisio est: quae 17.1
verba declinata natura, ea dividuntur in partis quattuor: in unam quae
habet casus neque tempora, ut docilis et facilis; in alteram quae tem-
pora neque casus, ut docet facit; in tertiam quae utraque, ut docens
faciens; in quartam quae neutra, ut docte et facete. ex hac divisione 5
singulis partibus tres reliqu[er]<a>e dissimiles. quare nisi in sua parte
inter se collata erunt verba, si [non] conveniunt, non erit ita simile,
ut debeat facere idem. in articulis vix adumbrata est analogia et 19(18).1
magis rerum quam vocum; in nomin<at>ibus magis expressa ac plus
etiam in vocibus †ac similitudinibus quam in rebus suam optinet
rationem. etiam illud accedit ut in articulis habere analogias osten-
dere sit difficile, quod singula sint verba, hic contra facile, quod 5
magna sit copia similium nominatuum. quare non tam hanc partem
ab illa [ab] dividendum quam illud videndum, ut satis sit verecundi
etiam illam in eandem arenam vocare pugnatum. ut in articulis duae 20(19).1
partes, finitae et infinitae, sic in †vocabulis duae, vocabulum et nomen:
non enim idem oppidum et Roma, cum oppidum sit vocabulum, Roma
nomen, quorum discrimen in his reddendis rationibus alii discernunt,
alii non; nos sicubi opus fuerit, quid sit et cur, ascribemus. unius 18(20).1
cuiusque partis quoniam species plures, de singulis dicam. prima pars
casualis dividitur in partis duas, in nominatus †·s̄· quod neque finitum
est ut hic et quis; de his generibus duobus utrum sumpseris, cum
reliquo non conferendum, quod inter se dissimiles habent analogias. 5
nominatus ut similis sit nominatus, habere debet ut sit eodem genere, 21.1
specie eadem, sic casu, exitu eius: specie, ut si nomen est quod con-
feras, cum quo conferas sit nomen; genere [simile], ut non †solum
utrumque sit virile; casu [simile], ut si alterum sit dandi, item alterum
sit dandi; exitu, ut quas unum habeat extremas litteras, easdem alte- 5
rum habeat. ad hunc quadruplicem fontem ordines deriguntur bini, 22.1
uni transversi, alteri derecti, ut in tabula solet in qua latrunculis lu-
dunt. transversi sunt qui ab recto casu obliqui declinantur, ut albus
albi albo; derecti sunt qui ab recto casu in rectos declinantur, ut
albus alba album; utrique sunt partibus senis. transversorum ordinum 5
partes appellantur casus, derectorum genera, utrisque inter se impli-
catis forma[m]. dicam prius de transversis. casuum vocabula alius 23.1
alio modo appellavit; nos dicemus, qui nominandi causa dicitur, nomi-
nandi vel nominativum * * * * * * * et scopae, non dicitur una scopa: 24.1
alia enim natura, quod priora simplicibus, posteriora in coniunctis
rebus vocabula ponuntur, sic bigae, sic quadrigae a coniunctu dictae.
itaque non dicitur, ut haec una lata et alba, sic una biga, sed unae
bigae, neque [ut dicitur] ut hae duae latae, albae, sic hae duae bigae 5
et quadrigae. item figura verbi qualis sit refert, quod in figura vocis 25.1
alias commutatio fit in primo verbo sŭit modo sūit, alias in medio,
ut curso cursito, alias in extremo, ut doceo docui, alias co<m>munis,
ut lego legi. refert igitur ex quibus litteris quodque verbum constet
maxime extrema, quod ea in plerisque commuta[n]tur. quare in his 26.1
quoque partibus similitudines ab aliis male, ab aliis bene quod solent
sumi in casibus conferendis, recte an perperam videndum; sed ubi-
cumque commoventur litterae, non solum eae sunt animadvertendae,
sed etiam quae proxumae sunt neque moventur: haec enim vicinitas 5
aliquantum potes<t> in verborum declinationibus. in quis figuris non 27.1
ea similia dicemus quae similis res significant, sed quae ea forma sint,
ut eius modi res [similia] ex instituto significare plerumque sole<a>nt,
ut tunicam virilem et muliebrem dicimus non eam quam habet vir
aut mulier, sed quam habere ex instituto debet: potest enim mulie- 5
brem vir, virilem mulier habere, ut in scena ab actoribus haberi vi-
demus, sed eam dicimus muliebrem, quae de eo genere est quo indutui
mulieres ut uterentur est institutum. ut actor stolam muliebrem sic
Perpenna et C<a>ecina et <S>purinna figura muliebria dicuntur habere
nomina, non mulierum. flexurae quoque similitudo videnda ideo quod 28.1
alia verba quam vim habeant ex ipsis verbis, unde declinantur, ap-
p[ell]aret, ut quemadmodum oporteat ut a praetor consul, praetori
consuli; alia ex transitu intelleguntur, ut socer macer, quod alterum
fit socerum, alterum macrum, quorum utrumque in reliquis a transitu 5
suam viam sequitur et in singularibus et in multitudinis declinationi-
bus. hoc fit ideo quod naturarum genera sunt duo quae inter se con-
ferri possunt, unum quod per se videri potest, ut homo et equus,
alterum sine assumpta aliqua re extrinsecus perspici non possit, ut
eques et equiso: uterque enim dicitur ab equo. quare hominem ho- 29.1
mini similem esse aut non esse, si contuleris, ex ipsis homini<bus>
animadversis scies; at duo inter se similiterne sint longiores quam
sint eorum fratres, dicere non possis, si illos breviores cum quibus
conferuntur quam longi sint ignores; si<c> latiorum atque altiorum, 5
item cetera eiusdem generis sine assumpto extrinsecus aliquo perspici
similitudines non possunt. sic igitur quidam casus quod ex hoc ge-
nere sunt, non facile est dicere similis esse, si eorum singulorum
solum animadvertas voces, nisi assumpseris alterum, quo flectitur in
transeundum vox. 10