sequitur tertius locus, quae sit ratio pro portione; <e>a graece
|
10.37.1
|
voca[n]tur ἀνὰ λόγον; ab analogo dicta analogia. ex eodem genere
|
|
quae res inter se aliqua parte dissimiles rationem habent aliquam, si
|
|
ad eas duas alterae duae res collatae sunt, quae rationem habeant
|
|
eandem, quod ea verba bina habent eundem λόγον, dicitur utrumque
|
5
|
separatim ἀνάλογον, simul collata quattuor ἀναλογ<ί>α. nam ut in
|
38.1
|
geminis, cum simile<m> dicimus esse Men<a>echmum Men<a>echmo,
|
|
de uno dicimus; cum similitudine<m> esse in his, de utroque: sic cum
|
|
dicimus eandem rationem habere assem ad semissem quam habet in
|
|
arg[um]ento libella ad simbellam, quid sit ἀνάλογον ostendimus; cum
|
5
|
utrubique dicimus et in aere et in argento esse eandem rationem, tum
|
|
dicimus de analogia. ut sodalis et sodalitas, civis et civitas non est
|
39.1
|
idem, sed utrumque ab eodem ac coniunctum, sic ἀνάλογον et ἀνα-
|
|
λογία idem non est, sed item est congeneratum. quare si homines
|
|
sustuleris, sodalis sustuleris; si sodalis, sodalitatem: sic item si sustu-
|
|
leris λόγον, sustuleris ἀνάλογον; si id, ἀναλογίαν. quae cum inter se
|
40.1
|
tanta sint cognatione, debebis suptilius audire quam dici expectare,
|
|
id est cum dixero quid de utroque et erit co<m>mune, <ne> expectes,
|
|
dum ego in scribendo transferam in reliquum, sed ut potius tu perse-
|
|
quare animo. haec fiunt in dissimilibus rebus, ut in numeris si con-
|
41.1
|
tuleris cum uno duo, sic cum decem viginti: nam <quam> rationem
|
|
duo ad unum habent, eandem habent viginti ad decem; in nummis
|
|
†in similibus sic est ad unum victoriatum denarius, si<c> ad alterum
|
|
victoriatum alter denarius; sic item in aliis rebus omnibus pro por-
|
5
|
tione dicuntur ea, in quo est sic quadruplex natura, ut in progenie cum
|
|
est filius ad patrem, sic si est filia ad matrem, et ut est in te<m>-
|
|
poribus meridies ad diem, sic media nox ad noctem. hoc poetae genere
|
42.1
|
in similitudinibus utuntur multum, hoc acutissime geometrae, hoc in
|
|
oratione diligentius quam alii ab Aristarc<h>o grammatici, ut cum
|
|
dicuntur pro portione similia esse amorem amori, dolorem dolori, cum
|
|
ita dissimile[m] esse videant amorem [et dolorem] <amori>, quod est
|
5
|
alio casu, item dolorem dolori, sed dicunt, quod ab similibus. non-
|
43.1
|
nunquam rationes habet implicatas duas, ut sit una derecta, altera
|
|
transversa. quod dico, apertius sic fiet. esto sic expositos esse numeros,
|
|
ut in primo versu sit unum duo quattuor, in secundo decem viginti
|
|
quadraginta, in tertio centum ducenti quadringenti. in hac formula
|
5
|
numerorum duo inerunt quos dixi logoe, qui diversas faciant ana-
|
|
logias: unus duplex qui est in obliquis versibus, quod est ut unus ad
|
|
duo, sic duo ad quattuor; alter decemplex in directis ordinibus, quod
|
|
est ut unum ad decem, sic decem ad centum. similiter in verborum
|
44.1
|
declinationibus est bivium, quod et ab recto casu <declinantur in obli-
|
|
quos et ab recto casu> in rectu<m>, ita ut formulam similiter efficiant,
|
|
quod sit primo versu hic albus, huic albo, huius albi, secundo h<a>ec
|
|
alba huic albae, huius albae, tertio hoc album, huic albo, huius albi.
|
5
|
itaque fiunt per obliquas declinationes ex his analogiae hoc genus
|
|
Albius Atrius, Albio Atrio, per directas declinationes Albius Atrius,
|
|
Albia Atria: quae scilicet erit particula ex illa †vicenaria [Atria quae
|
|
scilicet] centenaria formula analogiarum, de qua supra dixi. ana-
|
45.1
|
logia quae dicitur, eius genera sunt duo: unum deiunctum sic est: ut
|
|
unum ad duo sic decem ad viginti; alterum coniunctum sic: ut est unum
|
|
ad duo, sic duo ad quattuor. in hoc quod duo bis dicuntur et tum
|
|
<cum> conferimus ad unum et tunc cum <ad> quattuor, hoc quoque
|
46.1
|
natura dicitur quadruplex; sic e septem cordis citharae tamen duo
|
|
dicuntur habere tetracorda, quod quemadmodum crepat prima ad quar-
|
|
tam cordam, sic quarta ad septumam respondet, media est alterius prima,
|
|
alterius extrema. medici in <a>egroto[s] septumos dies qui observant,
|
5
|
quarto die ideo diligentius signa morbi advertunt, quod quam rationem
|
|
habuit primus dies ad quartum eandem praesagit habiturum qui est
|
|
futurus ab eo quartus, qui est septumus a primo. quadruplices deiunc-
|
47.1
|
tae in casibus sunt vocabulorum, ut rex regi, <lex legi>, coniunctae
|
|
sunt triplices in verborum tribus temporibus, ut legebam [ab] lego
|
|
legam, quod quam rationem habet legebam ad lego hanc habet lego
|
|
ad legam. in hoc fere omnes homines peccant, quod perperam in
|
5
|
tribus temporibus haec verba dicunt, cum proportione volunt pronun-
|
|
tiare. nam cum sint verba alia infecta, ut lego et legis, alia perfecta,
|
48.1
|
ut legi et legisti, et debeant sui cuius<que> generis in coniungendo
|
|
copulari, et cum recte sit ideo lego ad legebam, non recte est lego
|
|
ad legi, quod legi significat quod perfectum, ut haec tutudi, pupugi,
|
|
tundo pungo, tundam pungam; item haec †catus sum, verberatus sum,
|
5
|
verberabor, iniuria reprehendunt, quod et infecti inter se similia sunt
|
|
et perfecti inter se, ut tundebam tundo tundam et tutuderam tutudi
|
|
tutudero; sic amabar amor amabor, et amatus eram, amatus sum,
|
|
amatus ero. itaque †reprehendunt qui contra analogias dicunt, cur dis-
|
|
pariliter in tribus temporibus dicantur quaedam verba, natura cum
|
49.1
|
quadruplex sit analogia. id nonnunquam, ut dixi, pauciores videtur
|
|
habere partes, sic etiam alias pluris, ut cum est: quemadmodum ad
|
|
tria unum et duo, sic ad sex duo et quattuor, quae tamen quadriper-
|
|
tita comprehenditur forma, quod bina ad singula conferuntur; quod
|
5
|
in oratione quoque nonnunquam reperietur sic: ut Diomedes confertur
|
|
Diome<di et Diome>di[bu]s, sic dicitur ab Hercules Herculi et Her-
|
50.1
|
culi[bu]s, et ut haec ab uno capite, ab recto casu, in duo obliquos
|
|
discedunt casus, sic contra multa ab duobus capitibus †recti casuum
|
|
confluunt in obliquom unum. nam ut ab his rectis hi <B>a<e>biei,
|
|
hae B<a>ebiae fit his B<a>ebieis, sic est ab his hi Caelii, hae C<a>e-
|
5
|
liae his C<a>eliis. a duobus similibus similiter declinantur, ut fit in
|
|
his nemus olus, nemora olera. alia ab dissimilibus similiter declinan-
|
|
tur, ut in articulis ab hic iste, hunc istun<c>. analogia fundamenta
|
51.1
|
habet aut a voluntate hominum aut a natura verborum aut re utra-
|
|
que. voluntatem dico impositionem vocabulorum, naturam declina-
|
|
tionem vocabulorum, quo decurritur sine doctrina. qui impositionem
|
|
sequetur, dicet, si simile in recto casu dolus et malus, fore in obli-
|
5
|
quo dolo et malo; qui naturam sequetur, si sit simile in obliquis
|
|
Marco Quinto, fore ut sit Marcus Quintus; qui utrumque sequetur,
|
|
dicet si sit simile, transitus ut est in servus serve, fore ut sit item
|
|
cervus cerve. co<m>mune omnium est, ut quattuor figurae vocis ha-
|
|
beant proportione declinatus. primum genus est ortum ab similitu-
|
52.1
|
dine in rectis casibus, secundum ab similitudine quae est in obliquis,
|
|
tertium ab similitudine quae est in transitibus de casu in casum.
|
|
primo genere ab imposito ad naturam proficiscimur, in secundo con-
|
|
tra, in tertio ab utroque. quocirca etiam hoc tertium potest bifariam
|
5
|
divisum tertium et quartum dici, quod in eo vel prosus et rosus pot-
|
|
est dici. qui initia faciet analogiae impositiones, ab his obliquas
|
53.1
|
figuras declinare debebit; qui naturam, contra; qui ab utraque, reli-
|
|
quas declinationes ab eiusmodi transitibus. impositio est in nostro
|
|
dominatu, nos in natura<e>: quemadmodum enim quisque volt, im-
|
|
ponit nomen, at declinat, quemadmodum volt natura. sed quoniam
|
54.1
|
duobus modis imponitur vocabulum aut re singulari aut multitudine,
|
|
singulari, ut cicer, multitudinis, ut scalae, nec dubium est, quin ordo
|
|
declinatuum, in quo res singulares declinabuntur solae, ab singulari
|
|
aliquo casu proficisca[n]tur, ut cicer ciceri ciceris, item contra in eo
|
5
|
ordine, qui multitudinis erit solum, quin a multitudinis a<li>quo casu
|
|
ordiri conveniat, ut scalae scalis scalas: aliud videndum est, cum du-
|
|
plex natura copulata ac declinatum bini fiant ordines, ut est Mars
|
|
Martes, unde tum ratio analogiae debeat ordiri, utrum ab singulari
|
|
re in multitudinem an contra. neque enim si natura ab uno ad duo
|
55.1
|
pervenit, i<d>circo non potest amplius esse in docendo posterius, ut
|
|
inde incipias, ut quid sit prius ostendas. itaque et hi qui de omni
|
|
natura disputant atque ideo vocantur physici, tamen ex his ab uni-
|
|
versa natura profecti retro quae essent principia mundi ostendunt.
|
5
|
oratio cum ex litteris constat, tamen eam grammatici de litteris osten-
|
|
derunt. quare in demonstrando, quoniam potius proficisci [de litteris
|
56.1
|
ostendunt] oportet ab eo quod apertius est quam ab eo quod prius
|
|
est et potius †quam ab incorrupto principio, ab natura rerum quam
|
|
ab lubidine hominum, et haec tria quae sequenda magis sunt minus
|
|
sunt in singularibus quam in <multitudinis, a> multitudine commodius
|
5
|
potest ordiri, quod in his principiis minus [o]rationis verbis fingendis.
|
|
verborum forma<s> facilius <ex multitudinis> singularia videri posse
|
|
quam ex singularibus multitudinis haec ostendunt: trabes trabs, duces
|
|
dux. videmus enim ex his verbis trabes duces de extrema syllaba E
|
57.1
|
litteram exclusam et ideo in singulari factum esse trabs dux. contra
|
|
ex singularibus non tam videmus quemadmodum facta sint ex B et
|
|
S trab[e]s et ex C et S duc[e]s. si mul<ti>tudinis rectus casus forte
|
58.1
|
figura corrupta erit, id quod accidit raro, prius id corrigemus quam
|
|
inde ordiemur; <ab> obliquis adsumere oportet figuras eas quae non
|
|
erunt ambiguae, sive singulares sive multitudinis, ex quibus id, cuius
|
|
modi debent esse, perspici possi[n]t. nam nonnunquam alterum ex
|
59.1
|
altero videtur, ut Chrysippus scribit, quemadmodum
|
|
pater ex filio et filius ex patre, neque minus in fornicibus propter
|
|
sinistram dextra stat quam propter dextram sinistra. quapropter et
|
|
ex rectis casibus obliqui et ex obliquis recti et ex singularibus multi-
|
5
|
tudinis et ex multitudinis singulares nonnunquam recuperari possunt.
|
|
principium id potissimum sequi debemus, ut in eo fundamentum sit
|
60.1
|
[in] natura, quod in declinationibus ibi facilior ratio. facile est enim
|
|
animadvertere, peccatum magis cadere posse in impositiones eas quae
|
|
fiunt plerumque in rectis casibus singularibus, quod homines imperiti
|
|
et dispersi vocabula rebus imponunt, quocumque eos libido invitavit:
|
5
|
natura incorrupta plerumque est suapte sponte, nisi qui eam usu
|
|
inscio depravabit. quare si quis principium analogiae potius posuerit
|
61.1
|
in naturalibus casibus quam in <im>positiciis, non †multae in con-
|
|
suetudine occurrent et a natura libido humana corrigetur, non a libi-
|
|
dine natura, quod qui impositionem sequi voluerint facient contra[ria].
|
|
sin ab singulari quis potius proficisci volet, id illum facere oportebit
|
62.1
|
ab sexto casu, qui est proprius latinus: nam eius casu[sh]is litterarum
|
|
discriminibus facilius reliquorum varietate<m> discernere poterit, quod
|
|
ei habent exitus aut in A, ut hac terra, aut in E, ut hac lance, aut
|
|
in I, ut hac levi, aut in O, ut hoc caelo, aut in U, ut hoc versu. igi-
|
5
|
tur ad demonstrandas declinationes biceps via h<a>ec.
|
|