Aegyptii olim Persarum opibus infensi 4.7.1.1
—quippe avare et superbe imperitatum sibi esse
credebant—ad spem adventus eius erexerant
animos, utpote qui Amyntam quoque transfu-
gam et cum precario imperio venientem laeti 5
recepissent.
Igitur ingens multitudo Pelusium, 2.1
qua intraturus videbatur, convenerat. Atque
ille septimo die, postquam a Gaza copias move-
rat, in regionem Aegypti, quam nunc Castra
Alexandri vocant, pervenit. 5
Deinde pedestri- 3.1
bus copiis Pelusium petere iussis ipse cum ex-
pedita delectorum manu Nilo amne vectus est.
Nec sustinuere adventum eius Persae defectione
quoque perterriti. 5
Iamque haud procul Mem- 4.1
phi erat; in cuius praesidio Mazaces, praetor
Darei, relictus aurum omne supra octingenta
talenta Alexandro omnemque regiam supellec-
tilem tradidit. 5
A Memphi eodem flumine vec- 5.1
tus ad interiora Aegypti penetrat compositis-
que rebus ita, ut nihil ex patrio Aegyptiorum
more mutaret, adire Iovis Hammonis oraculum
statuit. 5
Iter expeditis quoque et paucis vix 6.1
tolerabile ingrediendum erat: terra caeloque
aquarum penuria est, steriles harenae iacent,
quas ubi vapor solis accendit, fervido solo exu-
rente vestigia intolerabilis aestus existit. 5
Luc- 7.1
tandumque est non solum cum ardore et sicci-
tate regionis, sed etiam cum tenacissimo sabulo,
quod praealtum et vestigio cedens aegre moliun-
tur pedes. 5
Haec Aegyptii vero maiora iacta- 8.1
bant; sed ingens cupido animum stimulabat
adeundi Iovem, quem generis sui auctorem haud
contentus mortali fastigio aut credebat esse aut
credi volebat. 5
Ergo cum iis, quos ducere secum 9.1
statuerat, secundo amne descendit ad Mareotin
paludem. Eo legati Cyrenensium dona attulere,
pacem et ut adiret urbes suas petentes. Ille donis
acceptis amicitiaque coniuncta destinata exe- 5
qui pergit.
Ac primo quidem et sequente die 10.1
tolerabilis labor visus nondum tam vastis nu-
disque solitudinibus aditis, iam tamen sterili et
emoriente terra.
Sed ut aperuere se campi alto 11.1
obruti sabulo, haud secus quam profundum
aequor ingressi terram oculis requirebant:
nul- 12.1
la arbor, nullum culti soli occurrebat vestigium.
Aqua etiam defecerat, quam utribus cameli
vexerant, et in arido solo ac fervido sabulo nul-
la erat. 5
Ad hoc sol omnia incenderat, siccaque 13.1
et adusta erant ora, cum repente—sive illud
deorum munus sive casus fuit—obductae caelo
nubes condidere solem, ingens aestu fatigatis,
etiam si aqua deficeret, auxilium. 5
Enimvero 14.1
ut largum quoque imbrem excusserunt procel-
lae, pro se quisque excipere eum, quidam ob
sitim impotentes sui ore quoque hianti captare
coeperunt. 5
Quadriduum per vastas solitudi- 15.1
nes absumptum est. Iamque haud procul oraculi
sede aberant, cum complures corvi agmini oc-
currunt: modico volatu prima signa anteceden-
tes [et] modo humi residebant, cum lentius 5
agmen incederet, modo se pennis levabant du-
centium iterque monstrantium ritu.
Tandem 16.1
ad sedem consecratam deo ventum est. Incre-
dibile dictu, inter vastas solitudines sita undi-
que ambientibus ramis, vix in densam umbram
cadente sole, contecta est, multique fontes dul- 5
cibus aquis passim manantibus alunt silvas.
Caeli quoque mira temperies, verno tepori 17.1
maxime similis, omnes anni partes pari salu-
britate percurrit.
Accolae sedis sunt ab oriente 18.1
proximi Aethiopum. In meridiem versam Ara-
bes spectant—Trogodytis cognomen est—; ho-
rum regio usque ad Rubrum mare excurrit.
At 19.1
qua vergit ad occidentem, alii Aethiopes colunt,
quos Simuos vocant. A septentrione Nasamones
sunt, gens Syrtica, navigiorum spoliis quaestu-
osa: quippe obsident litora et aestu destituta 5
navigia notis sibi vadis occupant.
Incolae ne- 20.1
moris, quos Hammonios vocant, dispersis tugu-
riis habitant: medium nemus pro arce habent,
triplici muro circumdatum.
Prima munitio 21.1
tyrannorum veterem regiam clausit, in proxima
coniuges eorum cum liberis et paelicibus habi-
tabant—hic quoque dei oraculum est—, ultima
munimenta satellitum armigerorumque sedes 5
erant.
Est et aliud Hammonis nemus: in medio 22.1
habet fontem—Solis aquam vocant. Sub lucis
ortum tepida manat, medio die, cuius vehemen-
tissimus est calor, frigida eadem fluit, inclinato
in vesperam calescit, media nocte fervida ex- 5
aestuat, quoque nox propius vergit ad lucem,
multum ex nocturno calore decrescit, donec sub
ipsum diei ortum adsueto tepore languescat.
Id, <quod> pro deo colitur, non eandem effigiem 23.1
habet, quam vulgo diis artifices accommodave-
runt: umbilico maxime similis est habitus, zma-
ragdo et gemmis coagmentatus.
Hunc, cum 24.1
responsum petitur, navigio aurato gestant sacer-
dotes multis argenteis pateris ab utroque navigii
latere pendentibus; sequuntur matronae virgi-
nesque patrio more inconditum quoddam car- 5
men canentes, quo propitiari Iovem credunt, ut
certum edat oraculum.
Ac tum quidem regem 25.1
propius adeuntem maximus natu e sacerdotibus
filium appellat, hoc nomen illi parentem Iovem
reddere adfirmans. Ille se vero et accipere ait
et adgnoscere, humanae sortis oblitus. 5
Con- 26.1
suluit deinde, an totius orbis imperium fatis
sibi destinaretur. Vates aeque in adulationem
compositus terrarum omnium rectorem fore os-
tendit. 5
Post haec institit quaerere, an omnes 27.1
parentis sui interfectores poenas dedissent. Sa-
cerdos parentem eius negat ullius scelere posse
violari, Philippi autem omnes luisse supplicia;
adiecit invictum fore, donec excederet ad deos. 5
Sacrificio deinde facto dona et sacerdotibus 28.1
et deo data sunt, permissumque amicis, ut ipsi
quoque consulerent Iovem. Nihil amplius quae-
sierunt quam an auctor esset sibi divinis hono-
ribus colendi suum regem. Hoc quoque accep- 5
tum fore Iovi vates respondet.
Vera et salubri 29.1
aestimatione <pensanti> fidem oraculi vana pro-
fecto responsa [si] videri potuissent; sed for-
tuna, quos uni sibi credere coegit, magna ex
parte avidos gloriae magis quam capaces facit. 5
Iovis igitur filium se non solum appellari pas- 30.1
sus est, sed etiam iussit rerumque gestarum
famam, dum augere vult tali appellatione, cor-
rupit.
Et Macedones, adsueti quidem regio im- 31.1
perio, sed in maiore libertatis umbra quam cete-
rae gentes, immortalitatem adfectantem contu-
macius, quam aut ipsis expediebat aut regi,
aversati sunt. 5
Sed haec suo quaeque tempori 32.1
reserventur; nunc cetera exequi pergam.