Ceterum cum animo disparem vul- 7.8.1.1
tum diutius ferre non posset, in tabernaculum
super ripam fluminis de industria locatum se-
cessit.
Ibi sine arbitris singula animi consulta 2.1
pensando noctem vigiliis extraxit saepe pellibus
tabernaculi adlevatis, ut conspiceret hostium
ignes, e quibus coniectare poterat, quanta homi-
num multitudo esset. 5
Iamque lux adpetebat, 3.1
cum thoracem indutus procedit ad milites, tum
primum post vulnus proxime acceptum.
Tanta 4.1
erat apud eos veneratio regis, ut facile periculi,
quod horrebant, cogitationem praesentia eius
excuteret.
Laeti ergo et manantibus gaudio la- 5.1
crimis consalutant eum et, quod ante recusa-
verant bellum, feroces deposcunt.
Ille se rati- 6.1
bus equitem phalangemque transportaturum
esse pronuntiat; super utres iubet nare levius
armatos.
Plura nec dici res desideravit nec rex 7.1
dicere per valetudinem potuit. Ceterum tanta
alacritate militum rates iunctae sunt, ut intra
triduum ad XII milia effecta sint.
Iamque ad 8.1
transeundum omnia aptaverant, cum legati
Scytharum XX more gentis per castra equis
vecti nuntiari iubent regi velle ipsos ad eum
mandata perferre. 5
Admissi in tabernaculum 9.1
iussique considere in vultu regis defixerant ocu-
los; credo, quia magnitudine corporis animum
aestimantibus modicus habitus haudquaquam
famae par videbatur. 5
Scythis autem non ut 10.1
ceteris barbaris rudis et inconditus sensus est:
quidam eorum sapientiam quoque capere di-
cuntur, quantamcumque gens capit semper ar-
mata. 5
Sic, quae locutos esse apud regem me- 11.1
moriae proditum est, abhorrent forsitan mori-
bus nostris et tempora et ingenia cultiora sor-
titis. Sed ut possit oratio eorum sperni, tamen
fides nostra non debet; quae, utcumque sunt 5
tradita, incorrupta perferemus.
Igitur unum 12.1
ex his maximum natu locutum accepimus: "Si
di habitum corporis tui aviditati animi parem
esse voluissent, orbis te non caperet: altera manu
Orientem, altera Occidentem contingeres, et hoc 5
adsecutus scire velles, ubi tanti numinis fulgor
conderetur. Sic quoque concupiscis, quae non
capis.
Ab Europa petis Asiam, ex Asia transis 13.1
in Europam; deinde, si humanum genus omne
superaveris, cum silvis et nivibus et fluminibus
ferisque bestiis gesturus es bellum.
Quid? tu 14.1
ignoras arbores magnas diu crescere, una hora
extirpari? Stultus est, qui fructus earum spec-
tat, altitudinem non metitur. Vide, ne, dum ad
cacumen pervenire contendis, cum ipsis ramis, 5
quos comprehenderis, decidas.
Leo quoque ali- 15.1
quando minimarum avium pabulum fuit, et fer-
rum robigo consumit. Nihil tam firmum est, cui
periculum non sit etiam ab invalido.
Quid 16.1
nobis tecum est? Numquam terram tuam atti-
gimus. Quis sis, unde venias, licetne ignorare in
vastis silvis viventibus? Nec servire ulli possu-
mus nec imperare desideramus. 5
Dona nobis 17.1
data sunt, ne Scytharum gentem ignores, iugum
boum et aratrum, sagitta, hasta, patera. His
utimur et cum amicis et adversus inimicos.
Fruges amicis damus boum labore quaesitas, 18.1
patera cum isdem vinum dis libamus; inimicos
sagitta eminus, hasta comminus petimus. Sic
Syriae regem et postea Persarum Medorumque
superavimus, patuitque nobis iter usque in 5
Aegyptum.
At tu, qui te gloriaris ad latrones 19.1
persequendos venire, omnium gentium, quas
adisti, latro es. Lydiam cepisti, Syriam occu-
pasti, Persidem tenes, Bactrianos habes in potes-
tate, Indos petisti: iam etiam ad pecora nostra 5
avaras et insatiabiles manus porrigis.
Quid 20.1
tibi divitiis opus est, quae esurire te cogunt?
Primus omnium satietate parasti famem, ut,
quo plura haberes, acrius, quae non habes, cupe-
res. 5
Non succurrit tibi, quam diu circum Bac- 21.1
tra haereas? Dum illos subigis, Sogdiani bellare
coeperunt: bellum tibi ex victoria nascitur.
Nam ut maior fortiorque sis quam quisquam,
tamen alienigenam dominum pati nemo vult. 5
Transi modo Tanain: scies, quam late pateant, 22.1
numquam tamen consequeris Scythas. Pauper-
tas nostra velocior erit quam exercitus tuus, qui
praedam tot nationum vehit. Rursus, cum pro-
cul abesse nos credes, videbis in tuis castris. 5
Eadem enim velocitate et sequimur et fugimus.
Scytharum solitudines Graecis etiam prover- 23.1
biis audio eludi; at nos deserta et humano cultu
vacua magis quam urbes et opulentos agros se-
quimur.
Proinde fortunam tuam pressis mani- 24.1
bus tene: lubrica est nec invita teneri potest.
Salubre consilium sequens quam praesens tem-
pus ostendit melius: impone felicitati tuae fre-
nos, facilius illam reges. 5
Nostri sine pedibus 25.1
dicunt esse Fortunam, quae manus et pinnas
tantum habet: cum manus porrigit, pinnas quo-
que comprehende.
Denique, si deus es, tribuere 26.1
mortalibus beneficia debes, non sua eripere; sin
autem homo es, id quod es, semper esse te cogita.
Stultum est eorum meminisse, propter quae tui
obliviscaris. 5
Quibus bellum non intuleris, bonis 27.1
amicis poteris uti. Nam et firmissima est inter
pares amicitia, et videntur pares, qui non fece-
runt inter se periculum virium.
Quos viceris, 28.1
amicos tibi esse cave credas: inter dominum et
servum nulla amicitia est; etiam in pace belli
tamen iura servantur.
Iurando gratiam Scy- 29.1
thas sancire ne credideris: colendo fidem iurant.
Graecorum ista cautio est, qui pacta consignant
et deos invocant; nos religionem in ipsa fide
ponimus: qui non reverentur homines, fallunt 5
deos. Nec tibi amico opus est, de cuius benevo-
lentia dubites.
Ceterum nos et Asiae et Euro- 30.1
pae custodes habebis: Bactra, nisi dividat Ta-
nais, contingimus, ultra Tanain [et] usque ad
Thraciam colimus, Thraciae Macedoniam con-
iunctam esse fama fert. Utrique imperio tuo 5
finitimos hostes an amicos velis esse, consi-
dera." Haec barbarus.