Arctophylax. De hoc fertur ut sit Arcas 2.4.1.1
nomine, Callistus et Iouis filius, quem dicitur Lycaon,
cum Iuppiter ad eum in hospitium uenisset, cum alia
carne concisum pro epulis adposuisse. Studebat enim
scire si deus esset, qui suum hospitium desideraret. 5
Quo facto, non minore poena est adfectus. Nam sta-
tim Iuppiter, mensa proiecta, domum eius fulmine
incendit; ipsum autem in lupi figuram conuertit. At
pueri membra collecta et composita in unum dedit
cuidam Aetolorum alendum. Qui adulescens factus 10
in siluis cum uenaretur, inscius uidit matrem in ursae
speciem conuersam; quam interficere cogitans perse-
cutus est in Iouis Lycaei templum, quo ei qui acces-
sisset, mors poena erat Arcadum lege. Itaque cum
utrumque necesse esset interfici, Iuppiter eorum mi- 15
sertus ereptos inter sidera conlocauit, ut ante dixi-
mus. Hic autem e facto sequens Vrsam perspicitur
et Arctum seruans, Arctophylax est appellatus.
  Nonnulli hunc Icarum Erigones patrem dixe- 2.1
runt, cui propter iustitiam et pietatem existimatur
Liber pater uinum et uitem et uuam tradidisse, ut
ostenderet hominibus quomodo sereretur, et quid ex
eo nasceretur; et, cum esset natum, quomodo id uti 5
oporteret. Qui cum seuisset uitem et diligentissime
administrando floridam facile fecisset, dicitur hircus
in uineam se coniecisse et, quae ibi tenerrima folia
uideret, decerpsisse. Quo facto, Icarum animo irato
tulisse eumque interfecisse, et ex pelle eius utrem 10
fecisse ac uento plenum praeligasse, et in medium
proiecisse suosque sodales circum eum saltare coe-
gisse. Itaque Eratosthenes ait:
    Ἰκαρίου ποσὶ πρῶτα περὶ τράγον ὠρχήσαντο.
  Alii dicunt Icarum, cum a Libero patre uinum 3.1
accepisset, statim utres plenos in plaustrum inpo-
suisse; hac re etiam Booten appellatum. Qui cum per-
ambulans Atticorum fines, pastoribus ostenderet,
nonnulli eorum auiditate pleni, nouo genere potionis 5
inducti, somno consopiuntur atque alius aliam se in
partem reiciunt. Vt semimortua membra iactantes,
alia ac decebat loquebantur, reliqui eorum arbitrati
uenenum ab Icaro datum pastoribus, ut eorum pecora
abigeret in suos fines, Icarum interfectum in puteum 10
deiecerunt. Sed ut alii demonstrant, secundum arbo-
rem quandam defoderunt. Qui autem obdormierant,
experrecti cum se numquam melius quiescere fate-
rentur ac requirerent Icarum, ut pro beneficio mune-
rarentur, interfectores eius animi conscientia permoti, 15
statim se fugae mandauerunt et in insulam <C>eorum
peruenerunt; a quibus ut hospites recepti, domicilia
sibi constituerunt.
  At Erigone, Icari filia, permota desiderio pa- 4.1
rentis, cum eum non redire uideret ac persequi cona-
retur, canis Icari, cui Maera fuerat nomen, ululans ut
uideretur obitum domini lacrimare, rediit ad Erigo-
nen. Cui non minimam cogitatae mortis suspicionem 5
ostendit; neque enim puella timida suspicari debebat
nisi patrem interfectum, qui tot dies ac menses abes-
set. At canis uestem eius tenens dentibus perduxit ad
cadauer. Quod filia simul ac uidit, desperata spe, so-
litudine ac pauperie oppressa, multis miserata lacri- 10
mis in eadem arbore qua parens sepultus uidebatur,
suspendio sibi mortem consciuit; cui canis mortuae
spiritu suo parentauit. Nonnulli enim hunc in pu-
teum se deiecisse dixerunt, Anigrum nomine; quare
postea neminem ex eo puteo bibisse memoriae tradi- 15
derunt. Quorum casum Iuppiter miseratus, in astris
corpora eorum deformauit. Itaque complures Icarum
Booten, Erigonen Virginem nominauerunt, de qua
posterius dicemus; canem autem sua appellatione et
specie Caniculam dixerunt. Quae a Graecis, quod ante 20
maiorem Canem exoritur, Procyon appellatur. Alii
hos a Libero patre figuratos inter sidera dicunt.
  Interim cum in finibus Atheniensium multae 5.1
uirgines sine causa suspendio sibi mortem conscisce-
rent, quod Erigone moriens erat precata ut eodem
leto filiae Atheniensium adficerentur quo ipsa foret
obitura, nisi Icari mortem persecuti et eum forent 5
ulti, itaque cum id euenisset, ut ante diximus, peten-
tibus eis Apollo dedit responsum, si uellent euentu
liberari, satisfacerent Erigonae. Qui quod ea se sus-
penderat, instituerunt uti tabula interposita penden-
tes funibus se iactarent, ut qui pendens uento moue- 10
tur. Quod sacrificium sollemne instituerunt. Itaque
et priuatim et publice faciunt, et id Aletidas appel-
lant, quod eam patrem persequentem cum cane, ut
ignotam et solitariam oportebat, mendicam appella-
bant, quas Graeci ἀλήτιδας nominant. 15
  Praeterea Canicula exoriens aestu <C>eorum loca 6.1
et agros fructibus orbabat et ipsos morbo adfectos
poenas Icaro cum dolore sufferre cogebat, quod la-
trones recepissent. Quorum rex Aristaeus, Apollinis et
Cyrenes filius, Actaeonis pater, peti<i>t a parente quo 5
facto calamitate ciuitatem posset liberare. Quem
deus iubet multis hostiis expiare Icari mortem et ab
Ioue petere ut, quo tempore Canicula exoriretur, dies
quadraginta uentum daret, qui aestui Caniculae me-
deretur. Quod iussum Aristaeus confecit et ab Ioue 10
impetrauit ut etesiae flarent, quas nonnulli etesias
dixerunt, quod quotannis certo tempore exoriuntur:
ἔτος enim Graece 'annus' est Latine; nonnulli etiam
aetesias appellauerunt, quod expostulatae sunt ab
Ioue et ita concessae. Sed de hoc in medio relinquetur, 15
ne nos omnia praeripuisse existimemur.
  Sed ut ad propositum reuertamur, Hermippus, 7.1
qui de sideribus scripsit, ait Cererem cum Ias<i>one
<E>le<c>t<rae> filio concubuisse, quam ob rem fulmine per-
cussum complures cum Homero dixerunt. Ex his, ut
Petellides Gnosius historiarum scriptor demonstrat, 5
nascuntur filii duo, Philomelus et Plutus; quos negant
inter se conuenisse. Nam Plutum, qui ditior fuerit,
nihil fratri suo de bonis concessisse; Philomelum au-
tem necessario adductum, quodcumque habuerit ex eo
boues duos emisse, et ipsum primum plaustrum fabri- 10
catum esse. Itaque arando et colendo agros ex eo se
aluisse; cuius matrem inuenta miratam, ut arantem
eum inter sidera constituisse et Booten appellasse. Ex
hoc autem Par<i>anta demonstrant natum, qui de suo
nomine Par<i>os et oppidum Par<i>on appellauit. 15