Sagitta. Hanc unam de Herculis telis
|
2.15.1.1
|
esse demonstrant, qua aquilam dicitur interfecisse,
|
|
quae Promethei iocinera fertur exedisse; de quo plu-
|
|
ribus dicere non inutile uidetur. Antiqui, cum maxima
|
|
caerimonia deorum immortalium sacrificia adminis-
|
5
|
trarent, soliti sunt totas hostias in sacrorum consu-
|
|
mere flamma. Itaque cum propter sumptus magnitu-
|
|
dinem sacrificia pauperibus non obtingerent, Prome-
|
|
theus, qui propter excellentiam ingenii miram ho-
|
|
mines finxisse existimatur, recusatione dicitur ab
|
10
|
Ioue inpetrasse ut partem hostiae in ignem coicerent,
|
|
partem in suo consumerent uictu; idque postea con-
|
|
suetudo firmauit. Quod cum facile a deo, non ut ho-
|
|
mine auaro, inpetrasset, ipse Prometheus immolat
|
|
tauros duos. Quorum primum iocinera cum in ara
|
15
|
posuisset, reliquam carnem ex utroque tauro in unum
|
|
conpositam corio bubulo texit; ossa autem quae-
|
|
cumque fuerunt, reliqua pelle contecta in medio con-
|
|
locauit et Ioui fecit potestatem ut quam uellet eorum
|
|
sumeret partem. Iuppiter autem, etsi non pro diuina
|
20
|
fecit cogitatione neque ut deum licebat, omnia qui
|
|
debuit ante prouidere, sed (quoniam credere institui-
|
|
mus historiis) deceptus a Prometheo, utrumque pu-
|
|
tans esse taurum, delegit ossa pro sua dimidia parte.
|
|
Itaque post ea in sollemnibus et religiosis sacrificiis
|
25
|
carne hostiarum consumpta, reliquias, quae pars fuit
|
|
deorum, eodem igni conburunt.
|
|
Sed ut ad propositum reuertamur, Iuppiter cum
|
2.1
|
factum rescisset, animo permoto mortalibus eripuit
|
|
ignem, ne Promethei gratia <pl>us deorum potestate
|
|
ualeret, neue carnis usus utilis hominibus uideretur,
|
|
cum coqui non posset. Prometheus autem, consuetus
|
5
|
insidiari, sua opera ereptum mortalibus ignem resti-
|
|
tuere cogitabat. Itaque ceteris remotis, deuenit ad
|
|
Iouis ignem; quo deminuto et in ferulam coniecto,
|
|
laetus ut uolare, non currere uideretur, ferulam iac-
|
|
tans, ne spiritus interclusus uaporis exstingueret in
|
10
|
angustia lumen. Itaque homines adhuc plerumque,
|
|
qui laetitiae fiunt nuntii, celerrime ueniunt. Praeterea
|
|
in certatione ludorum cursoribus instituerunt ex
|
|
Promethei consuetudine ut currerent lampadem
|
|
iactantes.
|
15
|
Pro quo Iuppiter facto mortalibus parem gra-
|
3.1
|
tiam referens, mulierem tradidit his, quam a Vulcano
|
|
factam deorum uoluntas omni munere donauit;
|
|
itaque Pandora est appellata. Prometheum autem
|
|
in monte Scythiae nomine Caucaso ferrea catena
|
5
|
uinxit; quem adligatum ad triginta milia annorum
|
|
Aeschylus tragoediarum scriptor dicit. Praeterea ad-
|
|
misit ei aquilam, quae adsidue noctu renascentia
|
|
iocinera exesset. Hanc autem aquilam nonnulli ex
|
|
Typhone et Echi<d>na natam, alii ex Terra et Tartaro,
|
10
|
complures Vulcani factam manibus demonstrant,
|
|
animamque ei ab Ioue traditam dicunt.
|
|
Sed de eius solutione haec memoriae prodita
|
4.1
|
est causa. Cum Iuppiter Thetidis conubium pulchri-
|
|
tudine corporis inductus peteret, neque a timida uir-
|
|
gine inpetraret, neque ea re minus efficere cogitaret,
|
|
illo tempore Parcae feruntur cecinisse fata, quae per-
|
5
|
fici natura uoluit rerum. Dixerunt enim, quicumque
|
|
Thetidis fuisset maritus, eius filium patria fore laude
|
|
clariorem; quod Prometheus non uoluntate, sed ne-
|
|
cessitudine uigilans, auditum Ioui nuntiauit. Qui
|
|
ueritus id quod ipse Saturno patri fecisset in simili
|
10
|
causa, ne patris regno priuatus cogeretur, destitit
|
|
Thetin uelle ducere uxorem, et Prometheo pro bene-
|
|
ficio meritam retulit gratiam eumque uinculis libe-
|
|
rauit. Neque, id quod fuerat iuratus, remisit uacuum
|
|
omni adligatione futurum; sed memoriae causa ex
|
15
|
utraque re, hoc est lapide et ferro, digitum sibi uin-
|
|
ciri iussit. Qua consuetudine homines usi, quo satis-
|
|
facere Prometheo uiderentur, anulos lapide et ferro
|
|
conclusos habere coeperunt. Nonnulli etiam coronam
|
|
habuisse dixerunt, ut se uictorem inpune peccasse
|
20
|
diceret. Itaque homines in maxima laetitia uicto-
|
|
riisque coronas habere instituerunt; id exercitatio-
|
|
nibus et conuiuiis perspicere licebit.
|
|
Sed, opinor, ad initium causae et interitum
|
5.1
|
aquilae reuertar. Hercules missus ab Eurystheo ad
|
|
Hesperidum mala, nescius uiae, deuenit ad Prome-
|
|
thea, quem in Caucaso monte uinctum fuisse supra
|
|
diximus. A quo uia demonstrata, uictor iam dum
|
5
|
iter faceret, contendit ut et draconem, de quo ante
|
|
diximus, interfectum diceret, et gratiam pro beneficio
|
|
referret. Nam confestim honorem quem potuit, red-
|
|
didit †merenti. Qua <clade>† dimissa, homines ins-
|
|
tituerunt ut hostiis immolatis iocinera consumerent
|
10
|
in deorum altaribus, ut exsaturare eos pro uisceribus
|
|
Promethei uiderentur.
|
|
Vt Eratosthenes autem de Sagitta demons-
|
6.1
|
trat, hac Apollo Cyclopas interfecit, qui fulmen Ioui
|
|
fecerunt, quo Aesculapium interfectum complures
|
|
dixerunt. Hanc autem sagittam in Hyperboreo monte
|
|
Apollinem defodisse. Cum autem Iuppiter ignouerit fi-
|
5
|
lio, ipsam sagittam uento ad Apollinem perlatam cum
|
|
frugibus quae eo tempore nascebantur. Hanc igitur
|
|
ob causam inter sidera demonstrant.
|
|