'unum est de quo nominatim et nos queri religio infixa
|
29.18.1.1
|
animis cogat et uos audire et exsoluere rem publicam ues-
|
|
tram religione, si ita uobis uidebitur, uelimus, patres con-
|
|
scripti; uidimus enim cum quanta caerimonia non uestros
|
2.1
|
solum colatis deos sed etiam externos accipiatis. fanum
|
3.1
|
est apud nos Proserpinae, de cuius sanctitate templi credo
|
|
aliquam famam ad uos peruenisse Pyrrhi bello, qui cum ex
|
4.1
|
Sicilia rediens Locros classe praeterueheretur, inter alia
|
|
foeda quae propter fidem erga uos in ciuitatem nostram
|
|
facinora edidit, thesauros quoque Proserpinae intactos ad
|
|
eam diem spoliauit atque ita pecunia in naues imposita ipse
|
5
|
terra est profectus. quid ergo euenit, patres conscripti?
|
5.1
|
classis postero die foedissima tempestate lacerata omnesque
|
|
naues quae sacram pecuniam habuerunt in litora nostra
|
|
eiectae sunt; qua tanta clade edoctus tandem deos esse,
|
6.1
|
superbissimus rex pecuniam omnem conquisitam in thesau-
|
|
ros Proserpinae referri iussit. nec tamen illi unquam post-
|
|
ea prosperi quicquam euenit, pulsusque Italia ignobili atque
|
|
inhonesta morte temere nocte ingressus Argos occubuit.
|
5
|
haec cum audisset legatus uester tribunique militum et
|
7.1
|
mille alia quae non augendae religionis causa sed praesen-
|
|
ti deae numine saepe comperta nobis maioribusque nos-
|
|
tris referebantur, ausi sunt nihilominus sacrilegas admouere
|
8.1
|
manus intactis illis thesauris et nefanda praeda se ipsos ac
|
|
domos contaminare suas et milites uestros. quibus per uos
|
9.1
|
fidemque uestram, patres conscripti, priusquam eorum
|
|
scelus expietis neque in Italia neque in Africa quicquam rei
|
|
gesseritis, ne quod piaculi commiserunt non suo solum
|
|
sanguine sed etiam publica clade luant.
|
5
|
'quamquam ne nunc quidem, patres conscripti, aut in
|
10.1
|
ducibus aut in militibus uestris cessat ira deae. aliquotiens
|
|
iam inter se signis conlatis concurrerunt. dux alterius
|
|
partis Pleminius, alterius duo tribuni militum erant. non
|
|
acrius cum Carthaginiensibus quam inter se ipsi ferro dimi-
|
5
|
cauerunt, praebuissentque occasionem furore suo Locros
|
11.1
|
recipiendi Hannibali nisi accitus ab nobis Scipio inter-
|
|
uenisset. at hercule milites contactos sacrilegio furor
|
12.1
|
agitat, in ducibus ipsis puniendis nullum deae numen ap-
|
|
paruit. immo ibi praesens maxime fuit. uirgis caesi
|
|
tribuni ab legato sunt: legatus deinde insidiis tribunorum
|
13.1
|
interceptus, praeterquam quod toto corpore laceratus, naso
|
|
quoque auribusque decisis exsanguis est relictus; recreatus
|
14.1
|
dein legatus ex uolneribus tribunos militum in uincla coniec-
|
|
tos, dein uerberatos seruilibus omnibus suppliciis cruciando
|
|
occidit, mortuos deinde prohibuit sepeliri.
|
|
'has dea poenas a templi sui spoliatoribus habet, nec ante
|
15.1
|
desinet omnibus eos agitare furiis quam reposita sacra
|
|
pecunia in thesauris fuerit. maiores quondam nostri graui
|
16.1
|
Crotoniensium bello, quia extra urbem templum est, trans-
|
|
ferre in urbem eam pecuniam uoluerunt; noctu audita ex
|
|
delubro uox est: abstinerent manus, deam sua defensuram.
|
|
quia mouendi inde thesauros religio incussa erat, muro
|
17.1
|
circumdari templum uoluerunt; ad aliquantum iam altitu-
|
|
dinis excitata erant moenia cum subito conlapsa ruina sunt.
|
|
sed et nunc et tunc et saepe alias dea suam sedem suumque
|
18.1
|
templum aut tutata est aut a uiolatoribus grauia piacula
|
|
exegit: nostras iniurias nec potest nec possit alius ulcisci
|
|
quam uos, patres conscripti. ad uos uestramque fidem
|
19.1
|
supplices confugimus. nihil nostra interest utrum sub illo
|
|
legato sub illo praesidio Locros esse sinatis an irato Hanni-
|
|
bali et Poenis ad supplicium dedatis. non postulamus ut
|
|
extemplo nobis, ut de absente, ut indicta causa credatis:
|
5
|
ueniat, coram ipse audiat, ipse diluat. si quicquam sceleris
|
20.1
|
quod homo in homines edere potest in nos praetermisit, non
|
|
recusamus quin et nos omnia eadem iterum si pati possumus
|
|
patiamur et ille omni diuino humanoque liberetur scelere.'
|
|