Quapropter effigiem dei formamque quaerere 2.14.1
inbecillitatis humanae reor. quisquis est deus, si modo est
alius, et quacumque in parte, totus est sensus, totus visus,
totus auditus, totus animae, totus animi, totus sui. innumeros
quidem credere atque etiam ex vitiis hominum, ut Pudi- 5
citiam, Concordiam, Mentem, Spem, Honorem, Clementiam,
Fidem, aut, ut Democrito placuit, duos omnino, Poenam
et Beneficium, maiorem ad socordiam accedit. fragilis et 15.1
laboriosa mortalitas in partes ita digessit infirmitatis suae
memor, ut portionibus coleret quisque quo maxime indigeret.
itaque nomina alia aliis gentibus et numina in iisdem
innumerabilia invenimus, inferis quoque in genera d<i>- 5
scriptis morbisque et multis etiam pestibus, dum esse
placatas trepido metu cupimus. ideoque etiam publice 16.1
Febris fanum in Palatio dicatum est, Orbonae ad aedem
Larum, ara et Malae Fortunae Esquiliis. quam ob rem
maior caelitum populus etiam quam hominum intellegi
potest, cum singuli quoque ex semet ipsis totidem deos 5
faciant Iunones Geniosque adoptando sibi, gentes vero
quaedam animalia et aliqua etiam obscena pro dis habeant
ac multa dictu magis pudenda, per fetidos cibos, alia et
similia, iurantes. matrimonia quidem inter deos credi 17.1
tantoque aevo ex <i>is neminem nasci et alios esse grandaevos
semper canosque, alios iuvenes atque pueros, atri coloris,
aligeros, claudos, ovo editos et alternis diebus viventes
morientesque, puerilium prope deliramentorum est, sed 5
super omnem inpudentiam, adulteria inter ipsos fingi, mox
iurgia et odia, atque etiam furtorum esse et scelerum
numina. deus est mortali iuvare mortalem, et haec ad 18.1
aeternam gloriam via. hac proceres iere Romani, hac
nunc caelesti passu cum liberis suis vadit maximus omnis
aevi rector Vespasianus Augustus fessis rebus subveniens.
hic est vetustissimus referendi bene merentibus gratiam 19.1
mos, ut tales numinibus adscribant. quippe et aliorum
nomina deorum et quae supra retuli siderum ex hominum
nata sunt meritis. Iovem quidem aut Mercurium aliterve
alios inter se vocari et esse caelestem nomenclaturam, quis 20.1
non interpretatione naturae fateatur inridendum? agere
curam rerum humanarum illud, quicquid est, summum ac
<vel> tam tristi atque multiplici ministerio non pollui cre-
damus dubitemusne? vix pro<d>est iudicare, utrum magis 5
conducat generi humano, quando aliis nullus est deorum
respectus, aliis pudendus. externis famulantur sacris ac 21.1
digitis deos gestant, monstra quoque colunt, damnant et
excogitant cibos, imperia dira in ipsos, ne somno quidem
quieto, inrogant. non matrimonia, non liberos, non denique
quicquam aliud nisi iuvantibus sacris deligunt. alii in 5
Capitolio fallunt ac fulminantem periurant Iovem. et hos
iuvant scelera, illos sacra sua poenis agunt.