Ingens hic pugna litterarum contraque 2.161.1
vulgi, circumfundi terrae undique homines conversisque
inter se pedibus stare, et cunctis similem esse verticem,
simili modo e<t> quacumque parte media calcari, illo quae-
rente, cur non decidant contra siti, tamquam non ratio 5
praesto sit, ut nos non decidere mirentur illi. intervenit
sententia quamvis indocili probabilis turbae, inaequali
globo, ut si sit figura pineae nucis, nihilo minus terram
undique incoli. sed quid hoc refert, alio miraculo exoriente, 162.1
pendere ipsam ac non cadere nobiscum, ceu spiritus vis,
mundo praesertim inclusi, dubia sit, aut possit cadere,
natura repugnante et quo cadat negante. nam sicut ignium
sedes non est nisi in ignibus, aquarum nisi in aquis, 5
spiritus nisi in spiritu, sic terrae, arcentibus cunctis, nisi
in se locus non est. globum tamen effici mirum est in
tanta planitie maris camporumque. cui sententiae adest
Dicaearchus, vir in primis eruditus, regum cura per-
mensus montes, ex quibus altissimum prodidit Pelium 10
MCCL passuum ratione perpendiculi, nullam esse eam
portionem universae rotunditatis colligens. mihi incerta
haec videtur coniectatio, haud ignaro quosdam Alpium
vertices longo tractu nec breviore quinquaginta milium
passuum adsurgere. sed vulgo maxime haec pugna est, 163.1
si coactam in verticem aquarum quoque figuram credere
cogatur. atqui non aliud in rerum natura adspectu
manifestius. namque et dependentes ubique guttae parvis
globantur orbibus et pulveri inlatae frondiumque lanugini 5
inpositae absoluta rotunditate cernuntur, et in poculis
repletis media maxime tument, quae propter subtilitatem
umoris mollitiamque in se residentem ratione facilius
quam visu deprehenduntur. idque etiam magis mirum,
in poculis repletis addito umore minimo circumfluere 10
quod supersit, contra evenire ponderibus additis ad vicenos
saepe denarios, scilicet quia intus recepta liquorem in
verticem attollant, at cumulo eminenti infusa delabantur.
eadem est causa, propter quam e navibus terra non cer- 164.1
natur, e navium malis conspicua, ac procul recedente
navigio, si quid quod fulgeat religetur in mali cacumine,
paulatim descendere videatur et postremo occultetur.
denique oceanus, quem fatemur ultimum, quanam alia 5
figura cohaereret atque non decideret nullo ultra margine
includente? id ipsum ad miraculum redit, quonam modo,
etiamsi globetur, extremum non decidat mare. contra
quod, ut sint plana maria et qua videntur figura, non
posse id accidere, magno suo gaudio magnaque gloria 10
inventores Graeci subtilitate geometrica docent. namque 165.1
cum e sublimi in inferiora aquae ferantur et sit haec
natura earum confessa nec quisquam dubitet in litore
ullo accessisse eas quo longissime devexitas passa sit,
procul dubio apparere, quo quid humilius sit, propius 5
a centro esse terrae, omnesque linias, quae emittantur
ex eo ad proximas aquas, breviores fieri quam quae ad
extremum mare a primis aquis; ergo totas omnique ex
parte aquas vergere in centrum ideoque non decidere,
quoniam in interiora nitantur. 10